Waarom je je geld beter in ervaringen kan stoppen dan in dingen.

Geld maakt ons gelukkig. Tenminste als we daarmee onze basis behoeften kunnen betalen. We willen allemaal succes en meer geld verdienen. Maar meer geld maakt je niet per se gelukkiger. Kijk een vet maandsalaris, dat is wel lekker. Maar hoeveel verandert jouw leven als je in plaats van 2500 euro per maand 5000 euro per maand gaat verdienen? Word je daar echt gelukkiger van? Of denk je dat vooral?

Lekker shoppen op z’n tijd daar worden we blij van. Maar onderzoek laat zien dat materialisten minder gelukkig en psychologisch minder gezond zijn dan degene onder ons die niet materialistisch ingesteld zijn. Het geluk dat je uit het kopen van spullen haalt is vaak maar van korte duur, het geluks-gevoel blijft veel hangen als je je geld besteed aan leuke momenten en ervaringen.

sanny met pinguinZwemmen met Pinguins in Boulders, Zuid Afrika

 

Hier zijn drie belangrijke redenen voor:

1.        Ten eerste zal je bij een ervaring sneller een positieve herinterpretatie hebben.

Ervaringen worden namelijk nog beter naarmate de tijd vordert. Je krijgt gemakkelijker mooie herinneringen bij een ervaring, dan bij de aanschaf van een nieuw paar schoenen. Zo zul je positiever terugdenken aan een gezellig dagje in een attractiepark dan aan de aankoop van een shirt. Je bent wel even heel erg blij met dat nieuwe shirtje, alleen het gevoel verdwijnt veel sneller.

2.        Ten tweede zul je bij ervaringen minder snel negatieve vergelijkingen maken dan bij materialistische aankopen. Ik weet zeker dat je je minder bevredigd voelt met je mooie nieuwe auto als de buurman ineens een veel luxere versie heeft. Onderzoek laat zien dat ervaringen resistent zijn tegen deze sociale vergelijkingen omdat men zich geen zorgen maakt om status.

3.        De laatste reden waarom we gelukkiger worden van levenservaringen is omdat je meer kans hebt op het bevorderen van succesvolle sociale relaties. Dit is vooral zo omdat we ervaringen vaak met anderen beleven. Maar ook stereotypering speelt een rol. We hebben namelijk een positiever beeld van mensen die ervaringsgericht zijn dan van mensen die materialistisch zijn. Daarnaast vinden we het over het algemeen leuker om met iemand te praten over een ervaring dan over een nieuwe broek of kandelaar.

Maar er is meer. Niet alleen het daadwerkelijk geld besteden aan levenservaringen maakt je gelukkiger. Zelfs het denken aan de aankoop van een dagje sauna of vakantie maakt je gelukkiger dan het denken aan een nieuwe broek. Geld maakt gelukkig, je moet alleen weten waar je het aan moet besteden!

sanny met verrekijkerOp Safari in het Krugerpark, Zuid afrika.

Typen shoppers

In mijn onderzoek naar gelukkig worden van kopen stuitte ik trouwens nog wel op iets anders grappigs. Wist je dat de reden waarom jij zo graag winkelt ook iets kan vertellen over wat voor type shopper jij bent? Wetenschappers stelde 6 categorieën op voor hedonistische motivaties om te shoppen. Misschien herken jij jezelf wel in één van deze type shoppers 🙂

De inspiratie shopper

Deze shopper gaat vooral om geïnspireerd te worden. Dit doe je samen of alleen. Je wilt je even in een andere wereld wanen.  Je gaat het liefst naar winkels waar je lang niet alles kunt betalen, maar wel veel nieuwe ideeën op kan doen, voor jouw eigen budget-proof look.

De sociale shopper

Dit type shopper vindt het vooral leuk om te shoppen met familie en vrienden. Maar ook socializen en verbinding voelen met anderen kunnen motivaties zijn om te gaan winkelen voor deze sociale shoppers. Voor deze shopper gaat het meer om de gezelligheid dan het daadwerkelijke aanschaffen van nieuwe items.

De bevredigings shopper

Even alle stress laten gaan, jezelf verwennen of het verlichten van je negatieve stemming. Drie typische kenmerken voor degene die behoren tot de categorie ‘’gratification shopping’’. Even al je problemen vergeten of gewoon lekker ontspannen. Met wie je dit doet maakt niet zoveel uit, zolang je maar slaagt.

 

De trend shopper

Deze vierde categorie gaat over shoppers die graag de nieuwste trends en fashion bij willen houden en innovaties en nieuwe producten willen zien. Zodat ze altijd up-to-date zijn.

 

De rol shopper

Jij shopt niet voor jezelf maar voor anderen. ‘’Role shopping’’ hoort bij degene die, wanneer ze het perfecte cadeau voor iemand anders vinden, een plezierig gevoel van binnen krijgen.

 

De waarde shopper

Deze is echt voor de koopjesjagers onder ons. Shoppen voor de aanbiedingen, jagen op koopjes en zoeken naar kortingen, daar wordt jij blij van! Het idee dat er veel te halen valt voor weinig, je krijgt er nu al zin in!

Ik denk dat ik in de categorie bevrediging- en inspiratie shopper val. Maar ik kan soms ook uren bezig zijn met het perfecte cadeau zoeken.

 

En jij? In welk type herken jij jezelf?

sanny shop

 

Misschien vind je dit ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *