InSync | Hoe kun je samenwerken met je innerlijke stem?






Toen ik begon aan het deel 2 van dit drieluik over InSync leven – zie hier deel 1– voelde ik verzet. Ik haalde een keer diep adem, deed mijn ogen dicht en luisterde naar de dialoog die zich afspeelde in mij. ‘’Dit artikel wordt niks. Waarschijnlijk wordt het een van je slechtste artikelen ooit en niemand zal het willen lezen’’. Ik zuchtte diep en dacht enigszins gefrustreerd: wat kan ik hier voor positiefs uit leren? Ik merkte dat ik onzeker was over wat het zou gaan worden, en dat ik bang was voor de negatieve reacties erop. Wat kan ik daar aan doen? Zorgen dat het wél goed wordt. En dat betekent tijd investeren.

 

We hebben allemaal die innerlijke stem. Die kritiek levert op alles wat we doen. Die onze frustraties en onzekerheden uit, en ons vertelt dat we niet goed genoeg zijn. Daarom kijken we vandaag naar hoe je kunt samenwerken met deze innerlijke stem en negatieve gedachten kunt omzetten naar iets constructiefs om zo het beste uit jezelf te kunnen halen.

 

Waar komt die innerlijke stem eigenlijk vandaan?

Vaak komen negatieve gedachten uit ervaringen in het verleden. We absorberen het commentaar van anderen: een boze ouder, de woorden van een pestkop of een leraar. Het negatieve oordeel kwam destijds vaak van iemand met autoriteit of hij werd goedgekeurd door iemand met autoriteit zoals een ouder. Deze negatieve overtuigingen heb je toen voor waar aangezien, en die voeden nu onbewust je innerlijke stem.

 

De stem baseert zich niet alleen op het verleden, maar ook op de toekomst. Bijvoorbeeld wanneer je bepaalde verwachtingen hebt voor jezelf. Zodra er ook maar iets niet loopt zoals je verwachtte – bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek – dan komt die innerlijke stem direct weer om de hoek kijken. ‘’Kan ik de functie eisen wel vervullen? Ben ik wel goed genoeg?’’ En dan kan het zomaar zijn dat je het voornemen om te solliciteren direct weer opgeeft en je je dus laat belemmeren door negatieve gedachten.

 

Samenwerken: stel je innerlijke criticus een vraag

Hoe kun je samenwerken in plaats van vechten met dit oordelende mechanisme? Zodat je vaker InSync kunt leven en het gevoel kan hebben dat je één bent met jezelf. Je ziet jouw innerlijke ‘meangirl’ bijna altijd als iets negatiefs, terwijl je het juist ook positief kunt benaderen. Het belangrijkste is dat je die stem niet negeert en probeert weg te drukken. Dat heeft weinig zin.
Mijn levensmotto is: ‘Alle verzet is lijden’. Alles waar je je tegen verzet levert je een innerlijke strijd op. Als je niet happy bent met een bepaalde emotie, gedachte, een besluit of actie dan ben je vaak geneigd om het gevoel dat daarbij hoort te willen onderdrukken. Het probleem is alleen dat dit gevoel later dan nog harder terugkomt.

 

In plaats daarvan heb ik geleerd om op negatieve gedachten te reageren met een vraag. De vraag waar Byron Katie wereldberoemd mee is geworden. ‘’Is het waar?’’ En daar op volgend:‘’Weet je zeker dat het waar is?’’ Katie helpt miljoenen mensen met hun negatieve overtuigingen via deze vraag en ik vind een geweldige methode, die elke keer werkt.

 

Neem er gewoon eens de tijd voor. Ga zitten op een rustig plekje en vraag jezelf af of je écht niet goed bent in het schrijven van artikelen? Of je echt een kluns bent? Ben je echt zó slecht in je werk? Heb je écht te weinig kennis? Heb je écht geen smaak? Als jouw antwoord op deze vraag ja is, stel de vraag dan nog eens: is het echt waar? Waar is het bewijs dan? Vaak zul je zien dat het antwoord nee is. En dat is een mooi beginpunt om vanuit een ander perspectief naar jouw belemmerende gedachten te kijken.

Wat kun je nog meer doen?

1. Die stem klinkt vaak negatief, maar kun je het ook omdraaien naar iets positiefs? Betekent dit misschien dat je ergens aandacht aan moet schenken?

 

2. Vergelijk jezelf niet met anderen. We zijn allemaal uniek. Iedereen heeft zijn eigen piek moment, de een gaat misschien wat sneller dan de ander. Maar het heeft weinig zin om jezelf met anderen te vergelijken, want je bent hen niet. Als je jezelf vandaag vergelijkt met hoe je gisteren of vorig week was. Dan zijn er vast dingen die je hebt geleerd, en zo groei je elke dag een stukje dichter naar jouw ideale leven.

 

3. Laat je eigen verwachtingen soms even gaan. Kijk eens goed naar de prioriteiten van de dingen die je ‘moet’ van jezelf. Het is oké om:

  • even geen perfect opgeruimd huis te hebben.
  • Een keertje dezelfde outfit als gisteren aan te trekken.
  • in plaats van je sportbroek je joggingbroek aan te trekken voor een avondje Netflix.
  • niet naar die verjaardag te gaan en lekker thuis op de bank een boek te lezen.
  • een dag niet online te zijn.
  • een keer je eten te bestellen in plaats van vers te koken.

Ik hoop dat deze tips je helpen om jouw innerlijke criticus te omarmen, zodat je je minder laat tegenhouden en je volledig InSync kunt zijn. Hoe zit het met jouw innerlijke stem? Ik hoor graag van je hoe jij hier mee om gaat in de reacties of via social media met de hashtag #InSync.

Volgende week wil ik je laten ontdekken wat jij nodig hebt om helemaal InSync te zijn, aan de hand van een zelfkennis opdracht.

Ps: Altijd op de hoogte blijven van de laatste videos? Abonneer je hier 🙂
 

Dit artikel is een samenwerking met Activia.

You May Also Like

1 comment

  1. 1

    ik wil hier graag op reageren…..want naar mijn beleving ontbreekt er iets. En dat is dat je innerlijke criticus je weerhoudt om te voelen dat je niet goed genoeg bent, waardeloos bent, het ok is als iedereen je in de steek laat,..etc. Je kunt dat ‘niet voelen” voor elkaar krijgen door naar je innerlijke criticus te luisteren en alles zo goed mogelijk te doen, maar ook door net te doen alsof je hem niet hoort en heel krampachtig laten zien dat je echt wel goed bent, waardig bent, leuk genoeg bent etc.etc. Door jezelf te omringen met briefjes, spreuken, youtubefilmpjes etc. die allemaal vertellen dat je je wel…..Of door zo ‘goed mogelijk voor jezelf te zorgen’, met lekker eten, in bad, leuke uitstapjes, een nieuwe baan etc.

    Wie wil je overtuigen? Hoe voel je je als je hoort wat die innerlijke criticus zegt? Waarom mag dat gevoel er niet gewoon zijn? Kun je erom huilen dat je nu zelf zo boos deed als bijv. vroeger die pester? Je kunt helemaal in dat gevoel wegzinken en depressief worden, maar je kunt ook een soort blik erop werpen, alsof je toekijkt maar ook het gevoel voelt. Tot het weg is. Want gevoelens komen en gaan. En vaak komt er in dat verdrietige, zelfafwijzende gevoel een inzicht naar boven….Dat zorgt voor een nieuwe kijk op de zaak. Maar die nieuwe kijk komt vanuit jezelf, niet vanuit een blog, een filmpje, een spreuk of een therapie. Die ‘gezonde kijk’ zit gewoon in jezelf. En komt tevoorschijn als je dat verdrietige, wanhopige, hartverscheurende gevoel er gewoon laat zijn……

    Ik heb zelf gemerkt dat mijn innerlijke criticus zich nog veel sterker uit als ik krampachtig probeer mezelf te overtuigen dat ik wel leuk, lief, mooi etc. vindt, omdat ik net weer zo’n inspirende site heb bekeken. Dat ik het nog steeds niet kan, terwijl ik al zo lang hiervan overtuigd ben, naar geluisterd heb, het opgeschreven heb etc. En nog vind ik mezelf vaak niet de moeite waard of raak ik in paniek als iemand me achterlaat….terwijl ik het zo goed weet. Waarom kan ik dit niet en Sanny, Liane enz.enz. wel? Zie je wel dat ik….

    Daarom deze aanvulling 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *