Lockdown: omgaan met piekeren, zorgen en angstgedachten

Van een goede vriendin die arts is in het ziekenhuis, krijg ik volop mee wat een heftige chaos het daar nu is. En ik hoor van ondernemer-vrienden dat ze nu niet meer weten hoe ze de komende maanden hun hypotheek gaan betalen. Het is heftig, het is klote en het is begrijpelijk om nu in een staat van piekeren, zorgen en angst te blijven. 


Vergeet alleen niet dat je mindset een extreem grote invloed heeft op alles wat je doet en wilt bereiken. Dus juist nu wil je je bewust worden van je mindset. Vanuit een mooie positieve staat maak je namelijk hele andere beslissingen en krijg je veel betere resultaten, dan vanuit een staat van stress en angst. Vanuit angst kun je niet creëren.


Moet je de huidige situatie dan maar negeren? Nee zeker niet. Maar zelfs als het niet goed met je gaat, kun je ervoor kiezen om je niet langer dan nodig onder te dompelen in negatieve gevoelens. Je bent nog steeds eigenaar van jouw leven. Jij hebt nog steeds de kracht om te manifesteren, om jezelf te helen, om te creëren wat jij wilt. Alleen veel mensen komen hier niet omdat ze in de pieker, zorgen en angst-stand staan.

Als je wilt dat je leven verandert, moet je BESLUITEN dat je leven verandert. 

Check daarom elke ochtend in bij jezelf. Hoe voel je je? Als je stress hebt, boos bent, je je overweldigd voelt, moe of gefrustreerd bent, sta jezelf dan toe om die emoties te doorvoelen. Het is oké. Je heelt ze, door ze te voelen. Maar voel ook aan wanneer het tijd is om verder te gaan, en niet onnodig te blijven hangen in de slachtofferrol. Dat is namelijk het makkelijkste om te doen. Klagen en wijzen naar een ander.

Vraag jezelf af:

Hoe sta ik erbij? Wanneer je lacht en rechtop staat, voel je je beter dan wanneer je schouders naar beneden hangen en je sip kijkt. 

 

Waar is mijn focus? Focus jij je op alles wat slecht gaat en wat je niet kunt controleren? Of op wat goed gaat en waar je blij om bent? Train jezelf door elke dag actief te benoemen voor welke dingen je dankbaar bent. Benoem nu je dit leest maar eens 20 dingen waar je dankbaar voor bent en voel hoe je energie direct verandert.

 

Wees je bewust van hoe je tegen jezelf en anderen praat. Want dat wat je uitspreekt manifesteer je. ‘Ik ben zo moe’, ‘Iedereen is zo negatief’’. ‘Het lukt me niet om een baan te vinden’, ‘Ik zit hier een beetje weg te kwijnen’, ‘Mijn leven voelt alsof het on hold staat’, ‘ik verspil kostbare tijd, door nog langer te wachten’. Hoe voelt jij je als je dit zegt? Geeft het je energie? Wat kun je wel zeggen, zonder dat je jezelf voor de gek houdt? ‘ Ik word elke dag energieker’, ‘Ik kies ervoor om me met positiviteit te omringen’, ‘Ik ga een baan vinden, als anderen het kunnen, dan ik ook’, ‘alles heeft zijn eigen timing, ik gebruik deze tijd om mezelf verder te ontwikkelingen en te werken aan mijn gezondheid’.

 

De volgende keer dat je in een staat van piekeren, stress of angst bent – ga dan eens na: hoe is je houding, wat is je taal en waarop ligt je focus? Verander het en zie hoe je emoties veranderen.

Misschien vind je dit ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *