ZO BEGIN JE MET MINIMALISME!

In dit interview praat ik met Jelle Derckx, bekend van zijn blog Lijstjes.info over hoe je minimalisme toepast in je leven en waarom je gelukkig wordt van dingen weggooien en afspraken schrappen. Speciaal voor ons heeft hij een stappenplan geschreven (en ingesproken) voor de eerste stappen naar een simpeler leven, deze stappen vind je hieronder, plus een bonusvideo, waarin ik je laat zien hoe bij mij de eerste opruim ronde ging.

Wat zou jij als eerste wegdoen?

 

 

Dit artikel is geschreven door Jelle Derckx :

”Speciaal voor Sanny zoekt geluk heb ik een stappenplan geschreven om te kijken of minimalisme jou gelukkiger kan maken. Beloof me dat je er even voor gaat zitten, dan geef ik jou de garantie dat dit helpt.

Wat is minimalisme eigenlijk?

 

Sanny dacht dat minimalisme gewoon spullen opruimen was. Nou Sanny, ik kan je vertellen, dat is het niet. Het is veel meer dan dat.

Minimalisme is een middel om het overtollige in je leven te verwijderen zodat je je kan richten op de essentie. Door je te richten op die essentie kom je tot een leven met meer vrijheid, meer tijd voor je passies en geluk.

Minimalisten zoeken naar geluk in het leven zelf en zoeken het niet in dingen. Dat ze het geluk niet zoeken in dingen zegt niet dat ze heel blij kunnen zijn met een product dat ze kopen. Zo ben ik bijvoorbeeld enorm blij met mijn nieuwe laptop omdat het een essentieel product is in mijn leven.

Als ik een dag heb gehad waarin ik me heb kunnen richten op de essentie en meer heb gecreëerd dan geconsumeerd, dan ben ik het gelukkigst. De motivatie en het geluk komt bij een minimalist vooral voort uit passies, vrijheid en innerlijke doelen.

Wat zijn innerlijke doelen dan in godsnaam?

Je hebt innerlijke en uiterlijke doelen. Als je je richt op uiterlijke doelen dan richt je je op:

• geld
• roem (beroemd worden)
• uiterlijk vertoon

Innerlijke doelen bestaan uit de volgende drie richtingen:

• relaties
• persoonlijke groei
• geven aan anderen

We gaan nu opschrijven hoe dit in jouw leven is gesteld, want dat helpt. Voordat we beginnen, kunnen we dan afspreken dat je alles om je heen afsluit?

Dus al die tabbladen die nog openstaan, je telefoon op vliegtuig-modus, je televisie of radio uit en zorg dat je op een plek bent waar niemand je kan storen. Deze oefeningen hebben je aandacht nodig want ze gaan over jou en jouw leven. Pak pen en papier en begin.

1. Richt ik me meer op uiterlijke doelen of op innerlijke doelen?

Edward L. Deci (een professor op het gebied van psychologie) heeft een studie gedaan naar mensen die zich op de twee verschillende doelen (innerlijk en uiterlijk) richtten. Uit dit onderzoek kwam dat mensen die zich meer hadden gericht op uiterlijke doelen, meer last hadden van mentale problemen zoals narcisme, angst, depressie en slechter sociaal functioneren. De mensen met meer innerlijke doelen hadden meer zelfvertrouwen en waren vrolijker en vitaler.

Schrijf op wat jij wil bereiken binnen nu en vijf jaar en kijk vervolgens of dit uiterlijke of innerlijke doelen zijn.

Ik zeg niet dat uiterlijke doelen slecht zijn want het is iets wat bij onze wereld en de media hoort en wat daardoor in ons zit. Ik word ook gelukkig van een groot bedrag op mijn bankrekening of een dag dat mijn haar heel goed zit. Dit komt helaas zelden voor.

Het is uiteindelijk belangrijk dat je zorgt dat de innerlijke doelen de boventoon voeren, meer niet. Hier leg ik het uit op video.

2. Creeër nieuwe innerlijke doelen

The Minimalists richten zich elke dag op de volgende vijf innerlijke doelen:

1. Relaties
2. Gezondheid
3. Passies
4. Geven aan anderen
5. Groei

Bij deze leg ik uit hoe jij deze innerlijke doelen kunt vergroten op elk van de vijf gebieden.

Relaties. Je kunt je relaties verdelen in drie cirkels. De cirkel in het midden zijn de mensen die dicht bij je staan en waar je heel veel van houdt. De tweede cirkel zijn je goede vrienden en kennissen en de derde cirkel zijn je collega’s en kennissen die af en toe ziet.

Met welke cirkel spendeer jij de meeste tijd en welke relaties zijn gezond en zorgen dat je groeit als mens? Welke niet?

Gezondheid en beweging. Dit spreekt voor zich. Een mens dat veel beweegt is gezonder dan een mens dat alleen maar zit. Ik ga je verder niet vertellen wat je moet eten, dat moet Jelmer de Boer maar doen.

Passies ontwikkelen. Voor Sanny is video maken een passie die ze aan het ontwikkelen is. Wat zijn jouw passies en hoe kun je zorgen dat je deze passies vergroot en omzet naar een expertise? Hier heb ik onlangs een geniaal boekover gelezen.

Geven aan anderen. Wat kun je doneren aan mensen die het slechter hebben dan jij? Wat kun je opzetten of in gang zetten om anderen een betere dag te bezorgen? Een betekenisvol leven is een leven waarin je anderen helpt.

Groei. Hoe kun je als mens meer groeien? Lees je boeken en wat doe je om meer te leren over bepaalde onderwerpen?

Schrijf je nieuwe innerlijke doelen op.

3. Ontdek de ankers die je vrijheid in de weg staan.

Het woord ankers zegt het al. Jouw ankers zijn de grote stukken metaal die je vastbindt aan je lichaam en in het water gooit. Ze kunnen je remmen in je dromen, plannen en vrijheid.

Voor The Minimalists waren dit de grootste ankers in hun leven:

• Identiteit en status. Door je opleiding of baan zit je vaak vast aan een bepaalde identiteit en status. Een reden waarom carrières gevaarlijk kunnen zijn. Je baseert namelijk je hele identiteit op jouw werk en wat je doet om geld te verdienen.

Maar er is veel meer dan die identiteit en die status. Na de Toneelschool was ik bijvoorbeeld ineens afgestudeerd acteur. Natuurlijk was ik blij maar het zette me ook vast. Het werd een anker. Na het lezen van ‘Denk groot word rijk’ van Napoleon Hill in 2011 ontdekte ik weer dat er meer was en dat ik ook andere passies kon gaan ontwikkelen zoals schrijven, online ondernemen en spreken in het openbaar. Nu vind ik acteren weer leuk en uitdagend omdat de anker weg is.

• Zekerheid en veiligheid. Relaties worden hierdoor in stand gehouden maar denk ook aan leningen, hypotheken en contracten. Allemaal methodes om veiligheid en zekerheid in te bouwen maar ondertussen verminder je jezelf in vrijheid. De vrijheid om te zeggen: we gaan op wereldreis.

• Geld. Voor mij is ‘de kracht van genoeg’ nog steeds één van de beste adviezen die ik mezelf en dus ook anderen kan geven. Hoeveel geld heb je per maand écht nodig? Zorg dat je dat verdient en spendeer de rest van je tijd aan innerlijke doelen.

En dan zijn er nog de volgende mogelijke ankers:

• Verplichtingen en afleidingen. Wat ontneemt jou van vrijheid? Wat is gebaseerd op je status of identiteit waar je van af wilt? Wat leidt je af van wat je echt wil doen? Wat komt er elke dag op je af aan notificaties en wat helpt je en is waardevol. En wat kan weg?

• Spullen. Welke spullen geven waarde aan jouw leven? Wat gebruik je en wat niet?

• Uitgaven. Is deze uitgave zoveel euro van mijn vrijheid waard?

Probeer te gaan breken met ankers waarbij je voelt dat ze je beter kunt verwijderen uit je leven. Dit is niet zo maar even gedaan maar begin vandaag en schrijf er alvast een aantal op jouw papier.

4. Zet je innerlijke doelen om in systemen en gewoontes.

Sinds kort heb ik ontdekt dat doelen stellen een goed begin is maar dat het daarna beter helpt om hier systemen en gewoontes van te maken en die elke dag toe te passen. Bij deze mijn voorbeeld per gebied.

Relaties.
Een voorbeeld van een innerlijk doel: een betere relatie opbouwen met mijn moeder.
Een voorbeeld van een systeem: één keer in de twee weken bij mij moeder langs gaan en oprecht vragen hoe het met haar gaat.

Gezondheid.
Een voorbeeld van een innerlijke doel: gezonder leven.
Een voorbeeld van een gewoonte: na het opstaan een glas water drinken, of elke dag 10 keer opdrukken voordat je gaat douchen.

Groei.
Een voorbeeld van een innerlijk doel: meer leren over persoonlijke groei
Een voorbeeld van een gewoonte: Elke keer met aandacht naar Sanny zoekt geluk kijken als er een nieuwe aflevering verschijnt.

Voor het creëren van een gewoonte zijn de 3 R’s uit het boek ‘The Power of Habit’van Charles Duhigg ook een goede methode:

1. Reminder. Koppel je acties aan iets wat je elke dag doet zoals bijvoorbeeld tanden poetsen, douchen, opstaan of naar bed gaan.

2. Routine. De actie zelf die er voor zorgt dat je de zin en motivatie opwekt om het weer te gaan doen.

3. Reward. De beloning die zorgt dat je stap 1 weer in actie zet.

En wat altijd helpt, begin klein. Laat je niet overweldigen door te grote systemen zoals in een maand de marathon lopen of nooit meer televisie kijken. Begin klein door iets langzaam af of op te bouwen en start bijvoorbeeld met één keer in de week geen televisie kijken of elke week 5 kilometer hardlopen.

Voor systemen en het niet breken van de ketting zijn er ook apps ontwikkeld zoals Lift, Commit en Chains. cc.

Schrijf systemen op die jou helpen bij het halen van je innerlijke doelen

Dit was mijn stappenplan. Vond je dit waardevol en denk je dat het ook van waarde kan zijn voor mensen in jouw omgeving? Deel dit dan in je netwerk!

Oh ja, wat ik nog wilde zeggen is dat ik alle audio-uitzendingen in één take opneem. Dit doe ik omdat ik het belangrijk vind dat we aan elkaar laten zien dat we een mens zijn. Dat we af en toe spreekfoutjes maken of een mindere dag hebben. Dit is iets wat ik in de online-wereld meer zou willen zien.

Durf te bloeden. Wees een mens, net zoals wij”.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Jelle heeft dit stappenplan ook ingesproken als je dat makkelijker vindt (◠‿◠)

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>