Yoga oefeningen om beter in slaap te komen

Beter in slaap komen. Hoe doe je dat? Als je moeite hebt om makkelijk in te slapen, kan dat komen doordat je de dag nog niet goed hebt afgesloten. Bij mij gebeurt het nog wel eens dat ik maar door ga tot ‘s avonds laat en dat ik om 23.00 uur pas mijn computer dichtklap. Dan is het echt niet zo gek dat ik een half uur later niet meteen in slaap val. Een avond ritueel helpt je hierbij.  In de video van vandaag geef je een aantal tips en yoga oefeningen die ervoor zorgen dat je meteen ligt te snurken vanavond!

Doe mee zou ik zeggen. Het duurt 12 minuten. Leg alvast een handdoek klaar. Zet een fijne geurkaars aan en relax!

Wil je meer leuke sport outfit inspiratie, klik dan hier.

 

 

Dit zijn een aantal dingen die ik elke dag doe om beter in slaap te komen:

  • Ik gebruik de app F.lux voor mijn computer, deze filtert het felle witte licht en geeft mijn scherm een oranje waas. Veel fel licht kan ervoor zorgen dat je minder melatonine aanmaakt voordat je gaat slapen, en dat heb je juist zo hard nodig.

 

  • Om deze reden zet ik ook de lampen in huis minder fel en gaat de helderheid van mijn telefoon omlaag.

 

  • Een uur voordat ik ga slapen, trek ik vast mijn pyjama aan met een lekkere warme trui.

 

  • Soms neem ik ook wel een bad of warme douche, hier wordt je rozig en ontspannen van.

 

  • Ik neem een kop thee voor meer ontspanning

 

  • Zet een lekkere geurkaars aan op je slaapkamer, en maak het vast gezellig door de gordijnen dicht te doen en doe eventueel een lampje aan.

 

  • Zorg dat de temperatuur in je kamer niet te hoog is en ook niet te laag. Rond de 18 graden is prima voor een goede nachtrust.

 

  • Iets eten kan ook ontzettend goed helpen om beter in slaap te vallen. Eet dan niet te zwaar maar gewoon iets lichts zoals een banaan of een beetje yoghurt. Als je te zware dingen eet zoals vlees, gaat je lichaam in de ‘werk stand’ omdat dit verteerd moet worden. En daar word je niet slaperig van.

 

  • Luister ook eens naar ontspannen muziek voordat je gaat slapen.

 

  • Naast mijn boek ligt een notitieblock omdat ik vaak de beste creatieve ideeen krijg rond deze tijd. Juist door zo te ontspannen. Om niet te hoeven nadenken over dingen vergeten schrijf ik hier alles in op wat nog ‘on my mind’ is.

Je merkt dat veel van deze tips je psychisch klaar maken voor ontspanning. Je kunt dit proces ook versnellen door een aantal yoga oefeningen te doen die je dat hele diepe ontspannen gevoel geven. In onderstaande video laat ik je er een paar zien. Ze zijn heel makkelijk te doen voor iedereen. Vooral die laatste met het handdoek rolletje is super goed voor mensen die veel achter een computer werken en last hebben van rugpijn.

 

En mocht je nog meer slaaptips willen kijk dan eens naar deze video die ik een tijd terug maakte.

Wat zijn jouw ultieme slaaptips? Ik hoor het graag van jou! Laat hieronder een reactie achter.

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>