Wat doe je als het je allemaal teveel wordt?

Als er een groot nadeel bij reizen hoort, dan is dat wel het thuiskomen. Ik ben net een maand weggeweest van huis, en merk dat nu ik weer in Nederland ben, alles nogal op me af komt. Ik ben er wel. Maar ook weer niet. Ik kijk naar Amsterdam, en zie het snelle leven, maar doe er niet aan mee. In mijn bovenkamer loopt het vast. Waar moet ik in godsnaam beginnen? Normaal gesproken bruis ik van energie en heb ik zin om deze site te vullen met leuke artikelen en video’s, af te spreken met vrienden en familie… maar nu. Nee. Gewoon een dikke nee.

Wat doe je als het je allemaal teveel wordt?

Als je erover nadenkt in wat voor tijd we leven is het helemaal niet zo gek dat het je af en toe teveel wordt. In onze overvolle dagen proppen we er makkelijk nog wat extra to-do’s bij. En als er te weinig uren in de dag zitten, ach dan slaap je gewoon wat korter om eerder op te staan zodat je de klus wel kunt klaren. Je haalt een kant-en-klaar maaltijd om geen tijd te verspillen aan koken en drink een paar extra koppen koffie. Oftewel hét recept voor een burn-out.

Het is eerste dat er gebeurt als ik me zo leeg voel. Is me verzetten tegen dit gevoel. Ik wil me niet zo voelen, en probeer een knop om te zetten. Maar jij weet ook wel weet dat dit niet zo werkt.

Wat wél werkt is dit:

 

1. Alle verzet is lijden

Je verzetten tegen je eigen gevoel levert alleen maar meer ellende op. Dus luister naar je innerlijke zelf. Wat is het dat je precies voelt? Ben je fysiek uitgeput? Is het je werk of studie? Is het je partner? Waardoor voel je je zo?

2. Ontspan

Zorg er als eerste voor dat je je fysiek beter gaat voelen. Wanneer je slecht slaapt of te weinig eet krijg je vanzelf een kort lontje en hogere stresslevels waardoor alles ronduit klote lijkt. Dus eat. Sleep. Repeat. En beweeg. Van bewegen maak je gelukshormonen aan en voel je je beter, waardoor je positiever naar de dingen gaat kijken. Dus ook al heb je er geen zin in, neem van mij aan dat het werkt. Dit heb ik geleerd van de ‘Helweek hierin daagde ik mezelf fysiek uit, maar door te blijven bewegen merkte ik dat ik juist mijn energie terug kreeg. Met bewegen bedoel ik wandelen in de buitenlucht, een stuk (mindful) fietsen of een paar relaxte yoga oefeningen doen. Als je het moeilijk vind om te bedenken hoe je voor jezelf moet zorgen, bedenk dan wat je zou doen voor je beste vriend als hij in zo’n situatie zat, en geef dat aan jezelf.

3. Pak je to-do lijst aan

De reden waarom het je allemaal teveel wordt is dat je zoveel moet doen dat je niet weet waar je moet beginnen. Schrijf daarom om te beginnen alles dat je nog moet doen op. Met alles bedoel ik ook alles, iemand bellen, je mail wegwerken, boodschappen doen, een abonnement afzeggen, een kledingstuk wegbrengen etc. Schrijf elke taak op, maakt niet uit hoe lang je lijst wordt. En deel deze taken in subcategorieën in. Werk/prive/ huishouden/vrienden/kinderen/huisdieren etc.

Nu is het uit je hoofd en heeft het een plek.

Ik heb trouwens gemerkt dat het voor mij beter werkt als ik dit niet thuis doe, maar op een neutrale plek buiten huis zodat ik vrij ben van mijn omgeving en de dagelijkse sleur. Daarom ben ik in een rustig cafeetje gaan zitten.

4. What about your feelings?

Je taken staan nu geparkeerd, maar je gevoelens nog niet. Om die een plek te geven schrijf je 1 a4-tje vol met alles dat er in je op komt. Alles is toegestaan. Schrijf alle frustratie van je af. Niemand zal het lezen dus leef je uit!

5. Planning

  • En dan ga je plannen. Want wat er niet ingepland wordt doe je ook niet. Dus pak een markeerstift en markeer op je grote lijst wat er absoluut gedaan moet worden deze week. Wees lief voor jezelf. Je zit in de wederopbouw fase. Dus markeer alleen datgene dat absoluut MOET. Dingen die niet kunnen wachten omdat je anders je huis / baan of …. kwijt raakt. Plan deze taken in voor deze week.

 

  • Plan dan ook alvast wat taken in voor de week erna. Verder hoef je nog niet te kijken. Je hebt nu een weekplanning, maak daar nu een dagplanning van. Schrijf op hoe laat je begint aan een taak en bedenk hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Tel daar maar 1 uur bij op, want je bent minder productief dan ooit, dus je hebt je tijd nodig. Daarnaast voelt het als een succes als je je taak eerder af krijgt.

 

  • Vergeet daarnaast niet om in deze eerste week (en als het lukt ook de week erop) elke dag minimaal 1 uur lanterfant – tijd in. Door deze vrije tijd kreeg ik mijn mojo weer terug en voel ik me meteen een stuk gelukkiger. Met vrije tijd bedoel ik niet dat je nu de was kunt gaan doen (dit staat als het goed is in je lange lijst) of dat je kunt gaan klussen. Deze vrije tijd geef je jezelf om naar het plafond te staren, lekker naar buiten te gaan, of om af te spreken met een vriend(in).

 

  • Je weet nu dat je aan alle belangrijke to-do’s hebt gedacht. Je frustratie heb je geuit. Je voelt je fysiek fitter. En langzaam aan krijg je weer zin in de dingen. Bij mij duurde het 9 dagen totdat ik me weer helemaal Sanny voelde.

Het is helemaal ok, om even niet de beste versie van jezelf te zijn. Wees aardig voor jezelf en vertrouw erop dat die beste versie heus weer terug komt. 1 op de 7 werknemers heeft burn-out klachten, zorg dat jij daar niet bij gaat horen.

Heeft dit je kunnen helpen? Ik hoor het graag in de comments:-)

Wat doe je als het je allemaal teveel wordt?

Dit vind je misschien ook leuk

15 Comments

  1. 1
  2. 2

    Herkenbaar! Ik had na een stressvolle week ook even een burn-out gevoel waarin ik niets voor elkaar kon krijgen. Pas na een week begin ik eindelijk weer een beetje op gang te komen en nu probeer ik het wat rustiger aan te doen. Fijne tips, dankjewel!

    • 3

      Hoop dat je er wat aan hebt, dit werkt voor mij heel goed. Vooral lanterfanten en naar buiten gaan, in mijn huis zie ik vooral wat er nog allemaal moet gebeuren…pff..haha

  3. 4

    Op dit moment is dit op mij (gelukkig) niet van toepassing, maar mijn vriend kan deze tips héél goed gebruiken. Heel fijn en duidelijk geschreven! Ik volg je nu een maandje of twee op je blog en op YouTube en ik vind het ZO inspirerend om naar jouw video’s te kijken. Jouw sprankel is heel aanstekelijk! En wat ik ook zo fijn vind, is dat je heel oprecht bent. Gaat het even niet zo lekker, dan gaat het even niet zo lekker. En dat hoort er ook bij. Je gaat niet bij de pakken neer zitten, maar gebruikt ook deze periode dan weer om ervan te leren en dat weer met ons te delen. Petje af! Veel liefs en ik hoop dat je je snel weer helemaal Sanny voelt!

  4. 6

    Heb hier zeker wat aan! Want met 2 puberzoons en werk met onregelmatige diensten weet ik het soms allemaal even niet zo goed meer. Wil dan alles tegelijk….huishouden, goede moeder, goede vriendin, lieve dochter, lieve zus en gezellige werknemer.
    Maar ik moet ook zeggen dat als ik dan weer 1 van jou vlogs/blogs kijk of lees gaat het weer beter.

  5. 7
  6. 8

    Dit artikel is echt goed geschreven! Ik heb de tips zelf niet echt nodig, maar misschien dat het ooit van pas komt 🙂 En dat je je even niet zo goed voelde heeft dus ook een voordeel; dat je nieuwe ervaringen kunt delen op je blog..
    Ik vind trouwens de rest van je blog en filmpjes ook echt geweldig, ik word er altijd vrolijk van!

  7. 9

    Pffff dit komt echt pp het goede moment vanavond maar eens even voor de stappen gaan zitten.
    Super bedankt! Hopelijk ben ik er snel weer bovenop

  8. 10

    Ik ben nog 16 en zit op de middelbare school en hierdoor kan ik soms ook flink druk in m’n hoofd worden! Vooral tip 4 leek me echt een goeie. Als je dat eenmaal hebt gedaan samen met alles in plannen kun je ook met een leeg hoofd je weer lekker concentreren i.p.v dat je steeds aan andere dingen zit te denken. Ik heb over een week proefwerkweek en ik ga nu toch ook maar een planning maken. Normaal vind ik dit niet fijn omdat ik dan veel te veel in plan en later dan de helft niet lukt waardoor ik gefrustreerd raak, maar nu ga ik maar eens de ECHTE belangrijke dingen opschrijven.
    Heel fijn om soms te kunnen lezen wat ook al weer goed is om te doen op zulke momenten!
    Thanks Sanny! 🙂

  9. 11

    Wat een fijne tips!
    Hoewel ik dagelijks met lijstjes werk heb ik soms als nog het idee dat ik overloop.. handig om deze tips dan door te lezen!

  10. 12

    Thanks Sanny voor die goede artikel! Lekker timing want ik zit midden in de stress van tentamens en deadlines voor mijn studie! Heb er zeker iets aan gehad! X

  11. 13

    Leuk stuk Sanny! Volg je nu een paar weekjes en heb een Sanny verslaving hihi. Ben alle video’s terug aan het kijken en voel mezelf echt fijn door jou, zo gek maar heel erg fijn! Dus ga zo door, dan blijf ik nog lekker lang Sanny verslaafd hihi:)

  12. 14

    Het gaat momenteel niet zo heel goed met me. Ik voel me uitgeput en ben de hele tijd moe, dit gaat al een paar weken zo. Het enige wat ik nodig heb is vakantie en goed maar ook echt goed uitrusten. Momenteel ben ik aan het leren voor allerlei toetsen. Met smart wacht ik tot de vakantie begint.. pff.. Verder begrijpen m’n vriendinnen het ook niet zo goed, al helemaal niet als ik me bijv. een keer ziek meld als het helemaal niet gaat, erg vervelend. Ik krijg van de meesten, van wie ik het juist wel verwachtte, ook geen steun. Ik probeer wel leuk met ze te kletsen en ‘mee te doen’, maar heb daar eigenlijk helemaal geen zin in. Als je nog een soort ‘last-minute tip’ of een advies hebt hoor ik die graag. 🙂 X

    • 15

      He wat balen dat je zoveel moe bent. We moeten ook zoveel tegelijk allemaal, dat kan mega overweldigend zijn. Kies voor jezelf, je hebt echt rust nodig, nu. Niet pas als je met vakantie bent. Dat is wat we vaak denken, dat het beter gaat in de toekomst. Het kan nu ook al beter gaan:-) Vandaag. Leg het gewoon uit aan je vriendinnen, als je verteld dat je lichamelijk even niet zo lekker in je vel zit, en wat rust neemt voor jezelf dan kunnen ze daar toch niet boos om worden. Het kan zijn dat ze je niet begrijpen, en dat is dan jammer, maar dat is dan maar zo. Zet hem op, en chill ze!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>