Waarom zijn streekproducten beter? Interview met Landmarkt.

Interview met Thijs van Banning initiatiefnemer Landmarkt

Lightproducten waar je dik van wordt, sinaasappelsap waar geen sinaasappel in voorkomt en chemische toevoegingen om smaak te geven aan smakeloze levensmiddelen. De supermarkt ligt vol producten die de gezondheid kunnen schaden. Gelukkig zijn er ook supermarkten waar gezonde, schone en ‘eerlijke’ voeding in de schappen te vinden is, zoals bij Landmarkt. Ik praat met Thijs van Banning, de man achter deze populaire markt. Waarom zijn streekproducten beter? En waarom is Landmarkt een echte markt in plaats van een supermarkt?

 

Is eten dat we nu kopen in de supermarkt erg anders dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden?

Ik denk dat het eten de afgelopen 20 à 30 jaar een stuk minder ‘puur’ is geworden. Vrijwel alles wat er in supermarkten verkocht wordt, krijgt een bewerkingsslag in een grote fabriek. Er worden dingen aan toegevoegd om de smaak te ‘verbeteren’, maar ‘veranderen’ is wellicht een beter woord. Vaak gebeurt dit door suiker, zout of vet toe te voegen. En er worden ingrediënten aan toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen. Vroeger beperkte zich dit nog tot lang houdbare producten en A-merken, maar tegenwoordig gebeurt het ook bij versproducten. Kijk maar eens op de ingrediëntendeclaratie van brood of vlees uit de supermarkt.

Landmarkt

 

Bij Landmarkt staan jullie voor ‘echt’ eten, geen fabrieksvoedsel. Je denkt dan al gauw aan biologisch eten, maar jullie werken niet per definitie met biologische boeren. Hoe zit dat?

We kijken vooral naar boeren en producenten die op een kleinere schaal en verantwoorde wijze werken. Dus geen grote fabrieken of grootschalige teelt. Onze appelteler bespuit zijn appels niet (net als een biologische teler), maar hij is niet gecertificeerd. Zo kijken we vooral naar hoe een producent dingen aanpakt en niet zozeer naar welk keurmerk erop zit. Wat vooral belangrijk is: we kennen ze persoonlijk en weten hoe ze te werk gaan: vol passie en zorg. In veel gevallen werken onze producenten trouwens wel biologisch, maar we selecteren hier niet als eerste op.

 

Jullie ondersteunen bij Landmarkt lokale boeren. Dit zie je ook terug in de winkel door de foto’s die overal hangen. Waarom is eten van dichtbij beter?

Om te beginnen: verser wordt het niet. Wat ’s ochtends geoogst wordt, ligt ’s middags in het schap. Dat lukt niet met bloemkolen uit Spanje. Maar er zit wat mij betreft een grotere gedachte achter: waarom zou je iets van ver halen als het net zo goed van dichtbij kan komen? Door Hollandse producten te kopen, houden we onze polderlandschappen in ere en zorgen we voor een bijdrage aan de economie. En natuurlijk verstoken we aanzienlijk minder brandstof om producten in de winkel te krijgen.

Streekproducten van Landmarkt

 

Zitten er *E-nummers in jullie producten?

In producten die we zelf maken en producten van kleine producenten letten we er altijd goed op. Omdat we een one-stop-shop zijn, verkopen we ook reguliere merken. En hoewel ook zij hierop letten, kunnen we E-nummers nog niet uitsluiten. Mijn advies: probeer reguliere merken te vermijden als je E-nummer vrij wilt zijn.

* E-nummers zijn stoffen die worden toegevoegd om eigenschappen van voedingsmiddelen te verbeteren. Voorbeelden zijn kleurstoffen, smaakversterkers en conserveermiddelen.

 

Over welk product bestaan volgens jou de meeste misvattingen?

Haha, goeie vraag. Ik vind zelf dat er nogal wat misvattingen bestaan over biologische producten. Draai maar eens een pot biologische pindakaas om van een supermarkt. Daar zit dan 77% pinda’s in, aangevuld met suiker en palmvet. Daar begrijp ik helemaal niks van. In pindakaas horen pinda’s te zitten en verder niks. Ik eet dan liever reguliere pindakaas met 100% pinda’s erin.

 

Ik heb het gevoel dat jullie het contact met de klant erg belangrijk vinden. Op elke afdeling kun je wel een praatje aanknopen met een medewerker. Is dit ook de reden dat jullie restaurant De Proeverij zijn gestart?

Het idee voor een restaurant kwam nadat we een aantal markten in Zuid-Europa bezochten. Daar zie je overal dat je op de markt ook kan eten, naast alleen eten kopen. En we laten daarmee zien dat we echt verstand hebben van eten.

IMG_1594

Op welke manier houd je jullie medewerkers gemotiveerd?

Wij hebben een kleine organisatie waarin onze specialisten veel verantwoordelijkheid hebben. De bakker mag bij ons zelf inkopen doen en mensen aannemen. Je verwacht misschien dat dit best lastig zou zijn, maar ik merkte juist dat hierdoor de trots en het verantwoordelijkheidsgevoel sterker werd. De afdelingschefs hebben het gevoel alles in eigen hand te hebben en niet van “hogerhand” gestuurd te worden. We behandelen elke afdeling als een eigen bedrijfje en de chef is met zijn team verantwoordelijk voor alles. Het leuke is dat de afdelingen daardoor ook echt een eigen cultuur hebben. Net als op de markt.

Eigenlijk zouden er meer ‘Landmarkten’ moeten komen door heel Amsterdam en omstreken. Zou dat mogelijk zijn? Of gaat dit ten koste van het product?

Dat vinden wij natuurlijk ook. We hebben vorig jaar een kleinere stadsmarkt in De Pijp geopend en vanaf daar bezorgen we ook in heel Amsterdam. Dat doen we op de fiets, in samenwerking met TringTring. Dat gaat hartstikke goed. We vragen ons inmiddels af of we nou nog meer winkels moeten neerzetten of juist nog meer bakfietsen aan moeten schaffen.

Landmarkt heeft ook een heel lekker terras en genoeg speelruimte (en geitjes) om je kinderen te vermaken.

Landmarkt heeft ook een heel lekker terras en genoeg speelruimte (en geitjes) om je kinderen te vermaken.

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>