Omgaan met negatieve gedachten? Gebruik deze 3 stappen.

omgaan met negatieve gedachten

Vandaag het eerste artikel van onze vaste gastblogger Liane den Hartog, ze is personal coach en werkt volgend de principes van ‘The Work’ van Byron Katie, lees onderaan meer over haar. Dit artikel sluit perfect aan bij dit interview.

 

Omgaan met negatieve gedachten

 

We denken de hele dag door. Sommige gedachten zijn positief en sommige zijn negatief. Het denk-apparaat gaat automatisch en ratelt maar door. Je wordt wakker en je kunt merken dat je gedacht wordt. Het is niet zo dat je ‘s ochtends denkt, ‘goh, laat ik maar eens beginnen met denken’, want dat was je eerste gedachte al.

 

Het lijkt alsof we op onze gedachtestroom geen invloed kunt uitoefenen en het denken ons overkómt. Voor positieve gedachten is dat geen probleem. Maar in hoeverre kunnen wij wèl enige invloed uitoefenen op onze negatieve gedachten?

 

Probeer de Chocolade-techniek

 

Die bovenkamer van ons lijkt soms wel een losgeslagen wilde aap (vooral als ik weinig geslapen heb, dan is het helemaal drama). Hoe kunnen we met onze negatieve gedachten omgaan? Je kunt ze proberen te weg-Netflixen, een fles witte wijn opentrekken of je kunt de veel-chocolade-eten-techniek uitproberen. Laatste is mijn favoriet. Echter, na jarenlange ervaring heb ik moeten concluderen dat deze therapieën op de langere termijn niet werken. Daarom de volgende 3 stappen om met negatieve gedachten om te gaan.

 

Stap 1: ZIE je negatieve gedachten

Allereerst; zíe ze. Dit lijkt zo simpel, maar het zal je verbazen hoe indrukwekkend mensen het vinden als ze na een coachsessie een heldere lijst van hun negatieve denkpatronen op papier hebben. Veel negatieve gedachten zijn namelijk onbewust. Door alert te zijn over wat er zich in je bovenkamer afspeelt, kun je gaan bemerken welke negatieve gedachten zich herhaaldelijk bij jou aanwezig zijn.

Leuke bijkomstigheid: door deze stap dagelijks te doen, train je jouw observerende modus en daarmee je jouw zelfreflectie.

 

Stap 2: Neem je negatieve gedachten niet serieus


Gedachten zijn geen feiten, neem ze dus niet serieus. Bij deze stap hoort ook dat je ze niet wegduwt, afkraakt of affakkelt. Want dat is ook een vorm van ‘serieus nemen’.

Bonus van deze tweede stap is dat je door het-kijken-naar en niet serieus-nemen-van deze gedachten, je meer onthecht raakt van deze gedachten. De uitspraak ‘je bènt je denken niet, je hèbt een denken’ pas je in feite in deze stap toe.

 

Stap 3: Vraag jezelf af ‘is het wel waar?’

In deze laatste stap vraag ik mijzelf af of die negatieve gedachte wel wáár is. Ga zelf bepalen of jij deze gedachte wel waar vindt. Je doet hier een beroep op je eigen vrije wil in plaats van dat jij die negatieve gedachte maar klakkeloos aanneemt.

Eindresultaat kan zijn dat ik bewust kies voor een negatieve gedachte. Maar er zijn ook zat momenten dat ik besef dat ik niet eens zeker kan weten of het wel waar is.

Zodra jij inziet dat het níet waar is en jij dus niet meer in die ene negatieve gedachte gelooft, laat die negatieve gedachte jou los. Dit is het moment dat ik merk dat ik die negatieve gedachten niet meer heb. En dat scheelt mij weer heel wat wegvluchten-in-onbeperkt-snacken-momenten.

 

 

coach The work

 

Liane den hartog is sinds 2002 personal coach Ze wil mensen helpen om inzicht te krijgen in hun belemmerend denken, en ze helpen om deze gedachten te positief te transformeren, zodat je dat kunt bereiken wat je wilt. Laat hieronder een reactie achter voor Liane.

 

 

Dit vind je misschien ook leuk

6 Comments

  1. 1
  2. 3

    Hoe kan ik beter bewust worden van gedachtes en ze omzetten in iets positievers? Hoe pak je dat concreet aan?

    • 4

      Hi Sofie, ja terechte vraag! De stappen in deze blog zijn de allereerste basis-stappen die de voorwaarden vormen om je negatieve gedachten ‘om te kunnen zetten’.
      Ik zal in een volgend artikel stap voor stap gaan beschrijven hoe je de negatieve gedachten uiteindelijk ‘los kunt laten’.
      Je zou eens kunnen kijken naar The Work van Byron Katie. Die techniek gebruik ik zelf als ik hardnekkige negatieve gedachten heb waardoor er bij mij geen ruimte meer is voor een positieve gedachte omtrent een bepaald onderwerp (of persoon:-)
      Maar bottom line is wel dat zolang je de negatieve gedachte nog gelooft, er überhaupt geen ruimte ís voor een positieve gedachte.
      Ach, ik ratel door. Heb je iets aan dit antwoord?

  3. 5

    Wat moet je doen als je je negatieve gedachte dan niet serieus neemt, niet afkraakt of iets dergelijks, maar je deze ook niet kunt loslaten omdat het wel waar is?? XX

    • 6

      Hi Evelien,
      Als je je eigen gedachten wel waar vindt omdat het over een feit gaat. Bijvoorbeeld: het regent buiten, of hij is vreemd gegaan of ik word ontslagen. Gebruik dan het volgende: kijk naar je gedachten ‘dit en dat (het feit) had niet mogen gebeuren’… Tja misschien is dát namelijk niet waar. Wellicht kun je de blessing in disguise vinden van die gebeurtenis/feit? Zo ja, al is die maar minimaal, dan is de gedacht ‘het had niet mogen gebeuren’, niet meer waar.
      Succes Evelien!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>