Nieuwe gewoontes aanleren

We zijn over de helft van januari en ik ben benieuwd of jij -als je ze al had- lekker gaat met je goede voornemens en nieuwe gewoontes? Lukt het om je er elke dag aan te houden?

 

De meeste goede voornemens mislukken namelijk (95% op 15 januari). Niet omdat we niet willen. Maar omdat je vast geroeste gewoontes niet zomaar 1-2-3 kunt veranderen. Uit onderzoek blijkt dat je 30 dagen nodig hebt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Vaak geven we het een week, en als het dan nog geen nieuwe gewoonte is geworden geven we het op, omdat het toch niet lukt (denken we). Juist daar moet je doorgaan.

 

Het probleem bij nieuwe gewoontes of goede voornemens zit hem er vaak ook in dat onze doelen te groot zijn. Als je echt iets wilt veranderen of verbeteren moet je duidelijk maken wat je exact wilt. Dus niet: meer sporten. Maar 1x in de week naar yoga, en 1x in de week een half uur hardlopen.

Andere redenen om ze niet te laten slagen zijn:

  • geen plan hebben
  • niet echt geloven dat jij dit kan
  • het doel niet belangrijk genoeg vinden
  • geen overtuigende reden hebben.

Laten we even inzoomen op het plan, en hoe je een doel klein en specifiek moet maken.

nieuwe gewoontes aanleren
Ok, stel je wilt minder stress in je leven. Dit is niet echt een duidelijk doel. Wat is de actie die hierachter schuilgaat? Meer rust? Meer focus? Minder afleiding? Welke actie hoort daar bij?

  • Je zet je mail pop-ups uit
  • Je legt je telefoon vaker buiten handbereik
  • Je zet je telefoon vaker op stil
  • Als je thuiskomt, ga je niet meteen door met boodschappen uitpakken, de was doen of je mail checken, maar je gaat eerst even rustig op de bank zitten om even bij te komen om zo je avond op een rustige manier te starten zonder stress.
  • Als je stress het lichaam uit wilt laten gaan, kun je 2x per week een bewust ontspan moment inbouwen.
  • Je kunt elke ochtend even kort 5 minuten mediteren, zodat je weer duidelijk weet wat je absolute taak nummer 1 is van de dag.

Zo heb je een concreet plan, en het is behapbaar waardoor het makkelijk is vol te houden. Dit zijn allemaal nieuwe gewoontes die je jezelf kunt aanleren. Maar maak niet de fout door het weer te groot te maken, en de hele bovenstaande lijst als nieuw doel te hebben. Begin met 1 ding, en als dat goed gaat kun je er altijd nog iets bijpakken.

 

Wat zijn mijn nieuwe gewoontes?
  • Ik wil elke ochtend een half uurtje mijn mail doen. Ik hoef niet direct alles te beantwoorden, maar zet wel alvast alles in de juiste mappen.
  • Elke dag een stukje wandelen, het liefst halverwege de dag als ik gaar ben geworden van mijn computer. Het doel is  gewoon een blokje om, of boodschappen halen, of iets wegbrengen.
  • Mezelf minder afhankelijk maken van mijn telefoon. Ik wil me beter kunnen focussen door hem af en toe weg te leggen zodat ik niet de hele tijd Instagram zit te checken.

Om nog meer bezig te zijn met mijn nieuwe gewoontes volg ik deze maand de 30 dagen challenge van Blue-birds. In de workshop van afgelopen week kwam dit filmpje voorbij over het gebruik van de mobiele telefoon, ik moest er zo om lachen dat ik het graag met je deel. In 1999 vroegen ze een aantal mensen of ze een mobiele telefoon hebben of zouden gebruiken:

Welke nieuwe gewoonte zou jij aan willen leren? En ben je hier al mee bezig?

Ik ben benieuwd, laat het me hieronder weten!

Schermafbeelding 2016-01-05 om 18.38.21

 

 

 

 

Dit vind je misschien ook leuk

7 Comments

  1. 1

    Hahaha, echt grappig filmpje 🙂

    Ik wil graag mij zelf aanleren, om het huishouden en studie beter onder controle te krijgen.
    Dit wil ik doen, door vaste momenten leren/huiswerk, boodschappen/schoonmaken/elke dag even opruimen. Iemand hier nog tips voor? of manieren? ;D

    Ik wist trouwens niet dat je ook artikelen schreef, Sanny!
    Wat ontzettend leuk!

  2. 3
  3. 5

    6 van de 7 dagen van de week rond 22 uur naar bed. Daardoor ben ik een lievere moeder voor mijn kleine kinderen!
    Elke week 1 keer hardlopen, tot ik bij de 10 km kom.
    Elke week 1 keer iets schrijven (morning pages, brief, verhaal of artikel)
    Elke week 1 keer mediteren voor het slapen gaan of yogales doen

    • 6

      Wauw Mathilde! Dit zijn echt goede goals! Zeker met een druk gezinsleven. Wat goed dat je ook bewust tijd voor jezelf maakt!

  4. 7

    Hey Sanny,
    Ik wil graag gezonder eten, meer sporten (2x per week ofzo). Maar het lukt niet.
    Een tijdje was ik geobserdeerd door ‘gezond’. Ik heb ook een abonnement op de sportschool en ik probeer om 2x per week te gaan. Dit lukt dus niet. Waarom? Ik denk doordat ik er simpel weg te weinig tijd voor heb. Ik zit op school en heb dus veel huiswerk.
    Dat gezond eten lukt trouwens ook niet echt. Vaak als ik thuis kom van school, begin ik aan koekjes of dergelijke.
    Ik ben niet echt super dik, maar ik wil graag gewoon een mooi strak(ker) lijf voor de zomer (ivm bikini’s enzo).
    Zou je hier een paar tips ober kunnen geven? Verder vind ik je echt een schat (en ben ik stiekem ook een beetje jaloers op jouw gezonde leventje).
    Liefs Simone (14 jaar)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>