Hoeveel geld ben je waard als ZZP-er?

hoeveel geld ben je waard. zzp er

Hoeveel ben jij als zzp’er nou eigenlijk waard?

Deze vraag stelde ik tijdens een lunch aan Annic ten Duis. Annic geeft met haar masterclasses regelmatig trainingen over succesvol ondernemen. En aangezien ik erg benieuwd ben hoe zij dagprijzen en onderhandelen aanpakt schrijft ze daar vandaag een gastartikel over. Onderaan lees je meer over Annic.

Annic: ”Ik krijg deze vraag héél vaak van zpp’ers omdat ze het moeilijk vinden om het tarief te vragen wat ze écht willen ontvangen omdat ze bang zijn dat het te veel is en ze de klant mislopen. Daarnaast sluit dit onderwerp goed aan op een video die ik laatste maakte waarin ik vertelde over hoeveel én waarmee ik nou eigenlijk mijn geld verdien.

Hoe ik met tarieven en onderhandelingen omga als zzp’er (ja ik ben na jaren met personeel te hebben gewerkt sinds 2015 weer zzp’er) zal ik je vertellen aan de hand van de volgende 3 vragen:

 

Wat zijn jouw verkoop/onderhandel tips?

Ik zeg altijd: “eerlijkheid duurt het langst”. Daarom ga ik geen spelletjes spelen met mijn klant. Ten eerste omdat ik er niet van houd en ten tweede omdat ik het geen fijne start vind van een samenwerking met een bedrijf. Voor de advertentiecampagnes en samenwerkingen met bedrijven voor mijn website Annicvw.com maak ik gebruik van een vaste factsheet waar mijn tarieven en bereik cijfers opstaan. Klanten vinden het fijn om te weten wat ze kunnen verwachten en krijgen voor mijn tarieven.


Hoe vaak ga jij heen en weer met je tarief?

Niet vaak. De tarieven die op mijn factsheet staan zijn voor iedereen gelijk. Ik geef geen kortingen. Alleen als ik een samenwerking aanga voor een langere termijn. Ik geef wel altijd iets extra aan de klant. En dat hoeft niet altijd meer geld of tijd te kosten. Als een klant bijvoorbeeld een advertorial (gesponsord artikel) afneemt op mijn website plaats ik die gratis door op mijn social media kanalen. Daarnaast is mijn motto om een bedrijf een offerte te sturen die hij niet kan weigeren, ‘An offer you can’t refuse’, en dat gebeurt dan ook niet vaak. Daarom vind ik sales ook zo leuk! 😉

Zeg je meteen wat je wilt hebben? Of zet je altijd hoger in?

Ik onderhandel bijna nooit over mijn tarieven en ik zet gelijk in op wat ik wil hebben. Omdat mijn tarieven reëel zijn en ik altijd iets extra geef vragen klanten ook bijna nooit om een korting. In mijn offertes maak ik duidelijk wat de waarde is van wat ze betalen én wat de waarde is van wat ze ontvangen (dus de waarde van de advertentie zelf, plus de waarde van wat ze gratis ontvangen). Als die laatste hoger is dan die eerste is er geen klant die nee zegt! In mijn geval ontvangt de klant bijvoorbeeld bij een advertorial op mijn website een gratis doorplaatsing op mijn social media kanalen.

Verkoop jij diensten aan bedrijven en werk je volgens het ‘uurtje factuurtje’ principe? Bedenk dan wat jij extra kan doen voor jouw klant. Geef ze bijvoorbeeld bij meer dan 10 uur per maand 3 uur cadeau. Of misschien is het handig om met een soort van abonnementsvorm te werken zodat je verzekerd bent van een minimaal aantal uren per maand. Het is vooral belangrijk dat jij je verplaatst in je klant en bedenkt wat jij jezelf waard zou vinden.

 

Ik hoop dat je iets met deze tips kunt! Laat mij weten hoe jij dat aanpakt of misschien heb je nog een vraag naar aanleiding van deze tips.

Laat het hieronder weten in een reactie!

 

annic-van-wonderen-sprekersbureau-homerus

Annic ten Duis (Alkmaar, 3 februari 1983) is ondernemer, consultant, spreker en YouTuber. Vanaf 2007 was Annic werkzaam als freelance stylist voor tijdschriften als Grazia, Cosmopolitan en Marie Claire, voor tv programma’s als ‘Kinderen Voor Kinderen’ en ‘Ik Hou Van Holland’ en daarnaast voor diverse commercials. In 2009 richte ze I Love Fashion News werd op en groeide al snel uit tot de grootste mode nieuwssite van Nederland met een bereik van 2,4 miljoen bezoekers per maand. Sinds september 2015 is I Love Fashion News omgedoopt tot Annic.com, haar persoonlijke lifestyle website.


 

 

 

 

 

 

 

 

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>